Information till er som har en digital monter

På denna sida har vi samlat de utskick som vi tidigare gjort kring er digitala monter, instruktionsfilmer samt svar på några vanliga frågor. Om ni inte hittar svaret på det ni söker här eller behöver dokumenten i andra format så kontakta malin.slatis@mrdagarna.se

Observera att sidan uppdateras löpande.

Tidigare utskickade dokument

Instruktionsfilm – såhär administrerar du din digitala monter i Invite People.

Lathund – Administrera din digitala monter (steg för steg guide)

Såhär ser utställningarna ut för en besökare

Tipslista – aktiviteter i montern

Guide för en tillgänglig digital monter 

Riktlinjer för chattar

Tips – såhär kan du marknadsföra er monter!

Detta ingår i de digitala montrarna

 

Vanliga frågor:

Q: Finns det en deadline för när montern ska vara ”färdig”?

A: Nej, men bra att ha klart ca två veckor innan då det säkert är mer trafik till sidan och besökare börjar planera sitt deltagande. Om ni hör av er i god tid har vi också större möjligheter att hjälpa er om ni stöter på tekniska problem. Nära inpå arrangemang kan vi ha svårare att hinna med detta. Observera att era digitala montrar redan nu ligger synliga i vårt system så lägg inte upp material som ni inte vill ska synas publikt.

Q: Hur gör jag för att länka våra seminarier till vår monter? 

A: Seminarierna måste länkas av oss på MR-dagarna. Vi kommer göra detta under vecka 9, om ni därefter saknar något seminarium i er monter så hör av er till oss.

Bemanning och representanter i montern

Q: Vilka tider ska montern vara bemannad?

A: Montern ska bemannas under den tid som forumet pågår. Materialet ligger även uppe tre månader efter genomfört arrangemang men då kommer chatten att vara stängd.

Öppettider:
19 april: 10:00 – 17:00
20 april: 09:00 – 17:00
21 april: 09:00 – 17:00

Q: Kan vi själva lägga till representanter i montern?

A: Ja, ni lägger in det under fliken ”Representanter” när ni är inloggade som företagsadministratörer. Det finns dock en gräns på hur många representanter ni kan lägga till beroende på vilken montermodell ni har (se dokument ovan). Ni kan välja att lägga till personen som representant eller företagsadministratör beroende på vilken roll hen ska ha (se nedan).

Q: Vad är skillnaden på representant och företagsadministratör?

A: Enbart de som är företagsadministratörer kan justera innehållet i montern, representanter finns enbart med som kontaktbara via er monter.

Q: Hur gör jag om vi vill vara flera personer som bemannar montern?

A: Hur många representanter ni kan ha i er monter beror på vilken montermodell ni hade bokat. Om ni vill ha ytterligare personer som ska synas som representanter i montern så får ni köpa biljett till dessa (bokas via hemsidan) och sedan kan vi uppgradera dem till representanter/företagsadministratörer. Vi rekommenderar inte att ni har fler än fem representanter synliga i montern då det kan bli svårt för besökarna att veta vem som de bör kontakta.

Tips! Om ni vill dela upp bemanningen av montern mellan flera personer så kan ni skapa en opersonlig profil (den måste dock vara knuten till en e-post). Ni kan då antingen döpa den till exv. ”Fråga mig!” eller så kan den person som använder profilen lägga in sitt namn tillfälligt (görs under personlig profil). Flera personer kan dock inte vara inloggade på samma profil samtidigt.

Q: Går det att dölja representanter de tider då de inte finns tillgängliga i montern?

A: Nej då måste ni ta bort dem som representanter tillfälligt. En representant kan dock välja att inte vara bokningsbar för möten. Det görs under personlig profil, inställningar.

Tips! Om ni har flera representanter i montern så skriv gärna om ni har olika specialområden eller om ni kan svara på olika typer av frågor så besökarna vet vem de ska kontakta. Där kan ni även lägga in om ni enbart finns tillgängliga vissa tider. Ni uppdaterar informationen i er personliga profil.

Q: Går det att välja i vilken ordning representanterna visas?

A: Nej de visas i bokstavsordning.

Q: Hur många personer bör finnas tillgängliga för att bemanna montern samtidigt?

A: Svårt att veta hur mycket trafik det blir. Troligtvis räcker det med en person för att administrera chatt och ta emot frågor. Om någon vill boka ett längre möte med er kan det vara bra att ha en kollega på standby.

Q: Måste montern vara bemannad hela tiden?

A: Ja helst. Om ni inte kan bemanna montern under vissa tider bör ni välja att ha en modererad chatt och skriva vilken tid ni kommer att finnas tillgängliga.

Chatt

Q: Hur gör en för att nåla fast ett inlägg i chatten?

A: Tryck på knappnålen högst upp till höger i chattmeddelandet. Då syns alltid meddelandet högst upp i chatten.

Q: Kan vi göra omröstningar i chatten?

A: Ja ni kan göra enklare omröstningar i chatten. Välj ”Skapa omröstning” och lägg in er fråga. Det går att välja fritextfrågor eller fler svarsalternativ. Vill ni ha med fler frågor eller skapa ett Quiz; se tipslistan för aktiviteter i montern här ovan.

Q: Får den som bemannar chatten ett meddelande när någon skriver i chatten?

A: Ja ni får en notifiering när någon skriver i chatten (och när någon kommer in i er monter). Så det går bra att jobba med annat eller titta på seminarier parallellt, men kan vara bra att ha två fönster öppna parallellt så ni inte missar meddelanden.

Produkter

Q: Är det ett krav att introduktionsvideon i montern ska vara en Youtube-fil?

A: Nej, ni kan länka till vilken kanal som helst, men det måste vara en inbäddad länk/kod. Spelar ingen roll om det är Vimeo, Youtube etc. Men ni kan inte ladda upp en fil som presentationsvideo.

Q: Finns det en begräsning på längd på presentationsvideon?

A: Nej, men bör bara vara ett par minuter för att folk kanske inte orkar kolla. Säg det viktigaste i början. Har ni längre filmer kanske de passar bättre under produkter.

Q: Finns det en begräsning i antal produkter?

A: Nej, ingen begräsning men kill your darlings – undvik för många produkter.

Q: Kan man välja ordning som produkterna visas i?

A: Ja, det gör du där du laddar upp produkterna.

Q: Går det att kategorisera eller gruppera produkter?

A: Nej tyvärr, bara välja ordning.

Q: Vilken storlek bilderna ska ha för att de inte ska få en grå kant runt dem i produktkorten?

A: 16:9-format för att fylla ut på ett bra sätt.

Q: Omfång på material – kan man göra så att en produkt har flera bilder? Som ett galleri.

A: Ni kan lägga till flera bilder, men osäker på hur det ser ut i montervyn. Det borde gå att lägga till flera. Finns ingen gräns för hur många filer ni kan ladda upp, men lägg inte upp för ”tunga” dokument som gör att sidan laddar långsamt.

Q: Måste det vara en inbäddad länk till videon i produkter?

A: Kan gå att ladda upp en fil i monterns produkter, men kan bero på hur stor videon är. Troligtvis bäst att länka till en inbäddad länk. Om ni inte vill lägga upp den på Youtube, så behöver ni inte göra videon publik i Youtube utan det ska gå att bara länka till den.

Q: Hur gör jag för att lägga in en bild på videon som bara syns i produktkortet, men inte när en öppnar produktsidan?

A: Länka till videon med inbäddad kod i “Code view”, infoga sedan en bild men ställ in storleken på noll pixlar. Då syns bilden enbart i produktkortet och sedan syns enbart videon när en klickar upp produkten.

Språk och tillgänglighet

Q: Vilka delar kan besökarna få på engelska?

A: Besökarna kan välja att byta sidans språk till engelska och då ändras knappar etc i plattformen. När ni lägger in produkter kan ni lägga in alternativ rubrik och beskrivning på engelska. De engelska beskrivningarna kommer då att visas om besökaren växlar språk. I er företagspresentation går det inte att skriva på svenska och engelska som besökarna kan växla mellan, utan där får ni i så fall lägga in beskrivningen på både svenska och engelska.

Q: Kommer den digitala plattformen och montrarna att vara tillgängliga?

A: Plattformen ska vara tillgänglig för alla oavsett funktionsnedsättning. Vi gör en stor översyn av tillgängligheten och försöker åtgärda de problem som finns. Om det finns brister som inte går att åtgärda kommer detta kommuniceras ut. Vecka 9 gör vi ett användartest där vi prövar hela plattformen genom en testpanel så att allt funkar med skärmläsare och tangentbordsnavigering, etc.

För att er monter ska vara tillgänglig måste också ni göra era produkter tillgängliga. Se tipslista i dokumenten ovan!